O portalu: Kontakt: Reklama:
Strona główna

Więcej rodziców decyduje się na edukację domową

2017-11-23 Więcej rodziców decyduje się na edukację domową

Rośnie liczba rodziców, którzy zdecydowali się na edukację domową. Liczba osób, które wybrały tę formę edukacji dla swoich dzieci wzrosła o 26 proc. Dzieje się tak mimo ograniczenia dopłat do edukacji domowej, bowiem od tego roku resort edukacji wprowadził korektę. Sam mechanizm systemu się nie zmienił: dziecko musi być zapisane do tradycyjnej szkoły, która sprawdza jego osiągnięcia i wystawia świadectwo. Najbardziej poszkodowane czują się rodziny polonijne, które straciły w ogóle możliwość edukacji domowej. „Planujemy wrócić do kraju za dwa, trzy lata i nie chcemy, by dzieci miały problemy przy powrocie do polskiego systemu. Dwoje starszych w związku z tym realizuje polski program w ramach domowej edukacji. Najmłodsza córka już takiej możliwości nie ma” – opowiada rodzina, która od kilku lat mieszka w Teksasie.
Z edukacji domowej w większości korzystają rodziny wielodzietne, dzięki niej budowane są relacje rodzinne i rodzice mają wpływ na wychowywanie własnych dzieci - przekonywali 21 listopada uczestnicy debaty poświęconej edukacji domowej, która odbyła się w Sejmie z inicjatywy Kukiz'15 . W debacie “Edukacja domowa wobec zmian ustawowych” wzięli udział m.in. przedstawiciele MEN, grupy roboczej edukacji domowej ds. kontaktów z MEN oraz rodzice dzieci mieszkających za granicą, korzystający z takiej edukacji. W trakcie debaty ks. dr Andrzej Lubowicki z diecezji drohiczyńskiej przedstawił własne badania dotyczące charakterystyki rodzin korzystających z edukacji domowej. Wynikało z nich m.in., że edukacja domowa jest najczęściej stosowana wśród rodzin z trójką dzieci, choć - jak zaznaczył - różnica między nimi, a rodzinami posiadającymi jedno lub dwoje dzieci nie jest na tyle duża, aby mówić o stereotypie wielodzietności rodzin edukujących domowo. Udział wielodzietnych rodzin w takim systemie edukacji wynosił 57 proc. O tym, dlaczego zdecydowali się na edukację domową, mówili rodzice biorący udział w debacie. Agnieszka Sobolewska, mama czworga dzieci, przekonywała, że edukacja domowa buduje relacje rodzinne, między dziećmi, a także relacje w środowisku, w którym mieszkają. Dodała, że jednym z większych problemów jest brak zrozumienia dla idei edukacji domowej ze strony ministerstwa i systemu. Jak mówiła, bardzo często rodzice korzystające z systemu edukacji domowej są postrzegani jako “grupy zbuntowanych ludzi”.

 

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna", stan z dnia 22 listopada 2017 r., PAP

Patroni serwisu: Głos Pedagogiczny Doradca Dyrektora Szkoły Doradca Dyrektora Przedszkola