Podstawa prawna
Podstawa prawna organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz organizacji kształcenia specjalnego
Strona 14 z 20
- W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
- na wniosek dyrektora przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, asystent lub pomoc nauczyciela
- na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu.
- Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców ucznia – z innymi podmiotami. Wielospecjalistyczne oceny uwzględniają w szczególności:
- indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
- w zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów, asystentów lub pomocy nauczyciela;
- przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne indywidualnie lub w grupie liczącej do 5 uczniów, zgodnie ze wskazaniem zawartym w programie – także napotykane trudności w zakresie włączenia ucznia w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem przedszkolnym lub szkolnym, a w przypadku innej formy wychowania przedszkolnego – wspólnie z grupą, oraz efekty działań podejmowanych w celu ich przezwyciężenia.
- Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen.
- Dyrektor danej placówki zawiadamia pisemnie, w sposób w niej przyjęty rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu.
- Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują kopię wielospecjalistycznych ocen oraz programu.
- Osoby biorące udział w spotkaniu zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobra osobiste ucznia, jego rodziców, nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a także innych osób uczestniczących w spotkaniu zespołu.
- W przedszkolach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi, przedszkolach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi i szkołach integracyjnych zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego, z uwzględnieniem realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
14
Pedagogia.pl pomaga w rozpoznaniu sytuacji problemowej ucznia i udzieleniu mu adekwatnej
pomocy, w ścisłej współpracy z jego rodzicami, pedagogiem szkolnym oraz innymi
specjalistami. I właśnie to, jest sednem pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Małgorzata Łoskot
Redaktor Naczelna
psychologiczno-pedagogicznej.
Małgorzata Łoskot
Redaktor Naczelna
Zapytaj eksperta

Nasi eksperci
odpowiadają na Państwa pytania do skutku! To Państwo decydujecie kiedy uznać problem za skutecznie
rozwiązany!
MegaMisja Fundacji
Orange
Wystartowała "MegaMisja" - program edukacyjny dla świetlic szkolnych działających przy szkołach
podstawowych, uruchomiony przez Fundację Orange.
Zobacz
więcej
Najczęściej pobierane
- Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla którego opracowano Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w roku szkolnym ..../.... (przykładowy arkusz zbiorczy)
- Plan działań wspierających ucznia
- Plan działań wspierających przygotowany dla ucznia bądź grupy uczniów