Podstawa prawna
Podstawa prawna organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz organizacji kształcenia specjalnego
Strona 2 z 20
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rozporządzenie stosuje się do uczniów uczęszczających do publicznych przedszkoli, szkół i placówek, którzy potrzebują udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także do ich rodziców oraz nauczycieli. W rozporządzeniu w szczególności określono, że:
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym.
- Potrzeba objęcia dziecka/ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w danej placówce wynika w szczególności: z niepełnosprawności, z niedostosowania społecznego, z zagrożenia niedostosowaniem społecznym, z zaburzeń zachowania lub emocji, ze szczególnych uzdolnień, ze specyficznych trudności w uczeniu się, z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych, z choroby przewlekłej, z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych, z niepowodzeń edukacyjnych, z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi oraz z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom/uczniom.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w każdej w/w placówce jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w/w placówkach organizuje dyrektor.
- Natomiast pomocy tej udzielają dzieciom/uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w danej placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani „specjalistami”.
- Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów należy w szczególności:
- rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów;
- określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
- rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły lub placówki;
- podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
2
Pedagogia.pl pomaga w rozpoznaniu sytuacji problemowej ucznia i udzieleniu mu adekwatnej
pomocy, w ścisłej współpracy z jego rodzicami, pedagogiem szkolnym oraz innymi
specjalistami. I właśnie to, jest sednem pomocy
psychologiczno-pedagogicznej.
Małgorzata Łoskot
Redaktor Naczelna
psychologiczno-pedagogicznej.
Małgorzata Łoskot
Redaktor Naczelna
Zapytaj eksperta

Nasi eksperci
odpowiadają na Państwa pytania do skutku! To Państwo decydujecie kiedy uznać problem za skutecznie
rozwiązany!
MegaMisja Fundacji
Orange
Wystartowała "MegaMisja" - program edukacyjny dla świetlic szkolnych działających przy szkołach
podstawowych, uruchomiony przez Fundację Orange.
Zobacz
więcej
Najczęściej pobierane
- Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, dla którego opracowano Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w roku szkolnym ..../.... (przykładowy arkusz zbiorczy)
- Plan działań wspierających ucznia
- Plan działań wspierających przygotowany dla ucznia bądź grupy uczniów