Kwalifikacje pedagoga specjalnego zostały określone rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniającym rozporządznie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 1769). Nowy § 19a określa, że kwalifikacje (bezterminowo) do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach posiada osoba, która ukończyła:
- jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki specjalnej, i posiada przygotowanie pedagogiczne
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia, w zakresie pedagogiki, oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub w zakresie edukacji włączającej.
Także nowy § 30a ustala tzw. kwalifikacje terminowe – do dnia 31 sierpnia 2026 r. – kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela pedagoga specjalnego:
- w przedszkolach ogólnodostępnych – posiada również osoba, która ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej, a ponadto ukończyła studia podyplomowe w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- w szkołach i przedszkolach – posiada również osoba, która ma kwalifikacje określone w § 3 ust. 1 i § 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny lub studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej.
Zadania pedagoga specjalnego zostały określone rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pub- licznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2022 r., poz. 1594) – dodano § 24a. Do zadań pedagoga specjalnego w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa uczniów w życiu przedszkola, szko...
Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników z wykupionym planem.
Sprawdź, co zyskasz, kupując abonament.
Zobacz więcej
Jeżeli posiadasz abonament zaloguj się, aby móc korzystać z materiałów.