Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z uczniem – zadania pedagoga specjalnego według nowego rozporządzenia

Regulacje prawne

27 maja 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r., poz. 1116). Przewiduje ona szereg zmian dla szkół i przedszkoli. Jedną z ważniejszych zmian jest ta dotycząca zatrudniania specjalistów. Nowe regulacje pojawią się w Karcie Nauczyciela.

Uzasadnienie ustawodawcy dotyczące zatrudnienia pedagoga specjalnego mówi o zwiększonych potrzebach w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, które w dużej mierze są efektem doświadczeń związanych z pandemią. Bogdan de Barbaro w debacie „Trauma w dobie pandemii”1 nazywa wprost skutki pandemii doświadczeniem, które może wywołać zespół stresu pourazowego (PTSD), zaburzenia depresyjne i lękowe. Potrzeby wsparcia dzieci, zwłaszcza o specjalnych potrzebach edukacyjnych, są ogromne, stąd zmiana regulacji prawnych.

Jakie zasadnicze zmiany zostały wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. w sprawie wykazu zajęć prowadzonych bez- pośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczycieli: pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych i doradców zawodowych?

Największą zmianą jest wprowadzenie stanowiska pedagoga specjalnego. Stanowisko to będzie funkcjonowało obok dotychczasowych, tj. pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego oraz doradcy zawodowego.

Jak w sposób praktyczny rozumieć zadania wyznaczone w rozporządzeniu? Poniżej przedstawiono kilka sugestii i refleksji

1. Zalozenia-debaty_Trauma-w-dobie-pandemii.pdf (dorastajznami.org)
 

Zadania pedagoga specjalnego w ramach tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, prowadzonych bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz

Zadania wynikające z rozporządzenia

Możliwości praktycznej realizacji

1. Zajęcia w ramach zadań związanych z:

a) rekomendowaniem dyrektorowi przedszkola, szkoły lub placówki do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu przedszkola, szkoły

i placówki oraz dostępności

  • Pedagog specjalny aranżuje wszelkie formy inkluzji w formie eventów, kalendarza świąt nietypowych wyznaczonych celem poszerzania świadomości innych na temat określonych rodzajów zaburzeń i odchyleń rozwojowych (np. Światowy Dzień Autyzmu, Dzień na Rzecz Osób z Zespołem Downa itp.). Dba szczególnie o poszerzanie świadomości w zakresie tych niepełnosprawności, które dotyczą uczniów danej szkoły/placówki.
  • Poszerza wiedzę na temat form edukacji włączającej w postaci pomocy koleżeńskiej, grup adaptacyjnych, szkoleń tematycznych dla zespołów nauczycielskich oraz rodziców, działań charytatywnych.
  • Nawiązuje współpracę z instytucjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych

b) prowadzeniem badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych pot...

Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników z wykupionym planem.

Sprawdź, co zyskasz, kupując abonament.

Zobacz więcej

Jeżeli posiadasz abonament zaloguj się, aby móc korzystać z materiałów.

Przypisy