Dzięki takim działaniom pedagog specjalny może stworzyć indywidualne karty obserwacji poszczególnych uczniów, którzy według niego mogą wymagać udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Podjęte na tej podstawie działania na terenie placówki mają polepszyć funkcjonowanie dziecka w obszarach, które zaobserwowano jako utrudnione. Pedagog specjalny organizuje i wdraża właściwe formy i metody pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a w razie braku efektów i nadal utrzymujących się trudności kieruje dziecko na badania do właściwej instytucji celem uzyskania opinii bądź orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Proces diagnozowania uczniów oraz rozpoznawania ich potrzeb jest elementem, który decyduje o całej dalszej ścieżce ucznia czy wychowanka w placówce. Dla- tego też bardzo ważne jest, by pedagog specjalny wykonał to zadanie sumiennie i rzetelnie, właściwie planując i organizując ścieżkę indywidualnego rozwoju ucznia. Pedagog specjalny ma za zadanie również określenie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia. Dzięki takim działaniom możliwe jest wykluczenie poważnych trudności czy zaburzeń, które wymagałyby udzielenia dziecku pomocy specjalistycznej.
Ponadto pedagog specjalny koordynuje działania na rzecz ucznia, który ze względu na występowanie okreś...
Ten materiał dostępny jest tylko dla użytkowników z wykupionym planem.
Sprawdź, co zyskasz, kupując abonament.
Zobacz więcej
Jeżeli posiadasz abonament zaloguj się, aby móc korzystać z materiałów.